بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

روزانه ۴۰ سقط غیرمجاز جنین در مشهد انجام می‌شود | بارداری نامشروع، کمتر از ۳ درصد سقط‌های غیرمجاز

  • کد خبر: ۱۷۵۴۴۷
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
روزانه ۴۰ سقط غیرمجاز جنین در مشهد انجام می‌شود | بارداری نامشروع، کمتر از ۳ درصد سقط‌های غیرمجاز
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گفت: براساس آمار سالانه، در کشور ۵۰۰ هزار سقط جنایی صورت می‌گیرد که اگرچه سقط جنایی در مشهدالرضا (ع) به‌مراتب کمتر است، اما ثبت آمار روزانه ۴۰ سقط در این شهر نشان می‌دهد که همچنان جای کار در این حوزه وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن ذاکریان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان‌که عصر امروز با حضور محسن داوری فرماندار مشهد و جمعی از مدیران استان برگزار شد، در تشریح گزارش عملکرد موسسه مردمی نفس در زمینه جلوگیری از سقط‌جنین اظهار کرد: بدون شک مهم‌ترین تهدید پیش روی کشور، مسئله جمعیت است، زیرا امروزه باید اذعان کرد که متأسفانه ایران موفق‌ترین کشور در دنیا در حوزه کاهش جمعیت بوده به‌گونه‌ای که وقتی هدف گزاری شد تا در یک چشم‌انداز ۲۰ ساله از نرخ باروری ۶.۸ در دهه شصت به نرخ باروری ۴ دست پیدا کنیم، این مسیر فقط در طول سه سال طی شد و امروزه نرخ باروری حتی از نرخ جایگزینی هم کمتر شده است.

وی افزود: عوامل مختلفی در حوزه جمعیت مدنظر قرار می‌گیرند؛ عواملی همچون مهاجرت، تصادفات رانندگی و برخی مسائل فرهنگی، اما زودبازده‎ترین مداخله در حوزه جمعیت، جلوگیری از سقط‌جنین است.

بارداری نامشروع، کمتر از ۳ درصد سقط‌های غیرمجاز

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با بیان اینکه سقط به‌طور کلی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی سقط‌ها به دلایل طبیعی همچون فیزیولوژی بدن مادر یا کودک اتفاق می‌افتد و در نوع دوم، برخی دیگر از سقط‌ها نیز در قالب سقط قانونی بنا به نظر چند متخصص و مقام قضایی صورت می‌گیرد. در این دو نوع از سقط، جلوگیری مدنظر ما نیست و دراین‌باره هیچ برنامه‌ای در دستورکار قرار ندارد.

وی ادامه داد: هدف گزاری اصلی موسسه مردمی نفس جلوگیری از نوع سوم سقط به نام سقط جنایی است، زیرا برخلاف باور عمومی، پژوهش‌های معتبر نشان داده که کمتر از ۳ تا ۵ درصد از سقط‌های جنایی بر اثر ازدواج‌های نامشروع صورت می‌گیرد و بخش اصلی از سقط‌های جنایی مربوط به فرزندان کاملاً سالمی است که در بارداری مشروع حاصل از یک زن و شوهر دائم شکل می‌گیرند.

ثبت آمار سالانه نیم میلیون سقط غیرمجاز در کشور

ذاکریان تصریح کرد: براساس آمار سالانه، در کشور ۵۰۰ هزار سقط جنایی صورت می‌گیرد که عوامل مختلفی همچون باور‌های غلط در حوزه‌های اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی، روحی روانی، قانونی و فرهنگی دارد. در حوزه آمار منطقه‌ای هم اگرچه سقط جنایی در مشهدالرضا (ع) به‌مراتب کمتر است، اما ثبت آمار روزانه ۴۰ سقط در این شهر نشان می‌دهد که همچنان جای کار در این حوزه وجود دارد.

وی تأکید کرد: «نفس» موسسه‌ای برای نجات فرزندان سقط است و نام آن نیز به اختصار از همین هدف گرفته شده است. این موسسه مردمی با فعالیت در ۳۱ استان و ۱۴۶ شهرستان کشور، در سه عرصه آگاهی بخشی عمومی به مردم، آگاه‌سازی مداخله گران و حمایت از خانواده‌های نیازمند تلاش می‌کند.

 

روزانه ۳۰ انصراف از سقط در کشور ثبت می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با بیان اینکه روزانه ۳۰ انصراف از سقط در کشور به ثبت می‌رسد، گفت: در مشهدالرضا (ع) شمار جنین‌های نجات‌یافته از سقط از هزار نفر در سال فراتر رفته، اما همچنان موسسه مردمی نفس، جمعیت هلال‌احمر استان و برخی دستگاه‌های اجرایی مسئولیت‌هایی بر عهده دارند تا به کارکنان خود و خانواده‌هایشان آموزش دهند.

وی ابراز کرد: در این رابطه، دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند ظرفیت آموزشی مطلوبی ایجاد کند؛ آن‌هم برای جامعه ماماها، پزشکان و همه آن‌هایی که با مادران باردار در ارتباط هستند. علاوه بر این، بسیاری از اتحادیه‌ها نیز که اقلام مختلف خوراکی و دارویی برای سقط‌جنین ارائه می‌کنند، در قالب مشارکت سازمان صمت استان می‌توانند در جریان این مسائل قرار بگیرند. آموزش‌وپرورش نیز می‌تواند برای دانش آموزان دختر در پایه دوازدهم و دانشجویان، فرصت دو ساعت آموزش در حوزه سقط و مسئله جمعیت را فراهم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->